به‌دنبال سفر اخیر سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه به تهران، خبرسازی‌ها درباره تبادلات تسلیحاتی میان تهران – مسکو همچنان ادامه دارد؛ فضاسازی‌هایی که تازه‌ترین آنها، برخی منابع غربی مدعی شدند ایران قصد دارد در آینده نزدیک صدها موشک بالستیک به ایران تحویل دهد.

موشک

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: درپی افزایش تنش‌ها در منطقه به‌دنبال ترور شهید هنیه در تهران و همچنین سفر دبیر شورای امنیت روسیه به ایران، شاهد موج تازه‌ای از خبرسازی‌ها درباره همکاری‌های نظامی تهران و مسکو بوده‌ایم. براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر برخی منابع غربی، از جمله خبرگزاری «رویترز» مدعی شدند در تازه‌ترین تحول در همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، جمهوری‌اسلامی تعدادی از موشک‌های بالستیک «فاتح ۱۱۰» خود را به روسیه فروخته‌است.

این دست خبرسازی‌ها اما با واکنش رسمی ایران مواجه شد و دفتر نمایندگی جمهوری‌اسلامی در سازمان‌ملل متحد دراین زمینه اعلام کرد با وجود اینکه ایران و روسیه توافقنامه‌های همکاری بلندمدت و راهبردی در زمینه های مختلف، ازجمله نظامی دارند و همچنین ازنظر قانونی، ایران هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای خرید یا فروش سلاح‌های متعارف ندارد، اما از نظر اخلاقی، ایران از انتقال هر سلاحی، ازجمله موشک، که ممکن است در منازعه با اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، تا قبل از پایان این جنگ، خودداری می‌کند.

فروش فتح ۳۶۰ و ابابیل به روسیه؟

با وجود واکنش ایران به موضوع فروش موشک‌های بالستیک «فاتح ۱۱۰» به روسیه، اما خبرسازی‌ها دراین زمینه ادامه یافت و خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود در این زمینه، که روز شنبه منتشر شد، به طرح ادعاهای جدیدی درباره همکاری‌های نظامی تهران – مسکو پرداخت.

رویترز در گزارش «اختصاصی» خود به نقل از دو منبع اطلاعاتی اروپایی، که نامی از آنها برده نشده، مدعی شده‌است که «ده‌ها نفر از نیروهای نظامی روسیه برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک دوربرد «فتح ۳۶۰» در ایران آموزش می‌بینند».

دراین گزارش همچنین عنوان شده‌است که انتظار می‌رود شاهد تحویل قریب‌الوقوع صدها موشک بالستیک هدایت‌شونده ماهواره‌ای به روسیه باشیم؛ «براساس گزارش‌های اطلاعاتی، گمان می‌رود نمایندگان وزارت دفاع روسیه در تهران با مقام‌های ایرانی برای تحویل موشک بالستیک «فتح ۳۶۰» و یک سامانه موشکی بالستیک دیگر به نام «ابابیل» قرارداد امضا کرده‌اند».

نگرانی از موشک کوتاه‌ برد ایرانی

ادعاهای تازه رویترز، آن‌هم به نقل از منابع اطلاعاتی محرمانه به همین‌جا ختم نشد و در ادامه گزارش ادعا شده‌است تعدادی از کارکنان نظامی روسیه به تهران سفر کرده‌اند تا شیوه کار با موشک بالستیک «فتح ۳۶۰»، که موشکی کوتاه‌برد با حداکثر برد ۱۲۰ کیلومتر و وزن سرجنگی ۱۵۰ کیلوگرمی است را آموزش ببینند.

در ادامه گزارش این‌گونه گمانه‌زنی شده‌ که مرحله پس از آموزش نیروهای نظامی روسیه در تهران درباره موشک بالستیک «فتح ۳۶۰»، تحویل این موشک‌ها به روسیه خواهد بود؛ موضوعی که رویترز مدعی است نگرانی دولت‌های غربی را به‌دنبال داشته‌است.

بنا به ادعای رویترز، یکی از عمده‌ترین دلایل نگرانی آمریکا و متحدانش در ناتو از تحویل «فتح ۳۶۰» به روسیه این است که این موشک بالستیک ایرانی به روس‌ها امکان می‌دهد تا اهدافی فراتر از خط مقدم را در اوکراین مورد اصابت قرار دهد.

با وجود اینکه در این گزارش به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت‌ملی آمریکا از تعمیق همکاری‌های نظامی ایران و روسیه ابراز نگرانی شده، اما درعین حال بر این موضوع هم تاکید شده‌ که آموزش نیروهای نظامی روسیه برای استفاده از «فتح ۳۶۰» یا آمادگی ایران برای تحویل این موشک‌های بالستیک به مسکو برای استفاده علیه اوکراین ازسوی کاخ سفید مورد تایید قرار نگرفته‌است.

کد خبر 873216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    11 9
    صهیونیستها باید توسط خودشان کشته شوند......
  • ایران IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    27 17
    شاید ایران به روسیه سلاح بده ولی برعکس این اتفاق نمیفته چون روس ها نامردن
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
      6 3
      یعنی چه جوری؟
  • ایرانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    19 29
    نامرد آمریکا و اروپا است که در زمان انقلاب تجهیزات نطامی خریداری شده را به ایران تحویل ندادند و پولش را هم بالا کشیدند همکاری نطامی ایران و روسیه خار چشم آمریکا و اروپا و اسرائیل است
  • Hesam IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    4 14
    تا دیروز ایران رو مسخره میکردن که هیچ نداره و مجبوره از روسیه اسلحه و موشک بخره...الان اینجوری خودشون اعتراف میکنن ایران اونی نیس که میگن..ضرب شصت خوردن از ایران..
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    9 1
    اگر فقط یک کار در کشور انجام شود و آن هم اخراج افغان ها ، یک‌شبه تمام مشکلات کشور حل می شود. آیا می دانید افغان ها در ایران معادل ۱۰ استان یزد هزینه دارند . جمعیت یزد یک میلیون و جمعیت افغان ها بیش از ۱۰ میلیون . آب و برق و نان و حمل و نقل یارانه ای و.....
  • رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
    4 1
    غرب گدا بسوز